Béke: A szeretet elsatnyulása a nyugati társadalomban

Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 194 db
  • Videók - 855 db
  • Blogbejegyzések - 195 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 72 db

Üdvözlettel,

Égi Béke vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 194 db
  • Videók - 855 db
  • Blogbejegyzések - 195 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 72 db

Üdvözlettel,

Égi Béke vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 194 db
  • Videók - 855 db
  • Blogbejegyzések - 195 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 72 db

Üdvözlettel,

Égi Béke vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 194 db
  • Videók - 855 db
  • Blogbejegyzések - 195 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 72 db

Üdvözlettel,

Égi Béke vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 

 

  

„Szeretet csak akkor lehetséges, ha két ember a léte középpontjából közlekedik egymással, ennélfogva ha mindegyik a léte középpontjából éli meg önmagát. Csak ebben a „centrális létezésben” van emberi valóság, csak itt van elevenség, csak itt van meg a szeretet alapja. Az így megélt szeretet állandó kihívás; nem pihenő, hanem mozgás, növekedés, együttműködés; hogy harmónia van vagy konfliktus, öröm vagy bánat, még ez is másodlagos ahhoz az alapvető tényhez képest, hogy két ember a léte lényegéből éli át egymást, hogy egyek egymással, és nem azért, mert menekülnek önmaguk elől, inkább mert egyek önmagukkal. A szeretet jelenlétének csak egy bizonyítéka van: a kapcsolat mélysége, az elevenség és az erő mindegyik érdekelt személyben; ez az a gyümölcs, amelyről a szeretet fölismerszik.

Automaták, ahogy egymást nem tudják szeretni, nem tudják szeretni Istent sem. Az istenszeretet elsatnyulása ugyanolyan arányokat öltött, mint az emberszeretet elsatnyulása. Ez a tény kirívó ellentmondásban van azzal az elképzeléssel, hogy korunkban vallási reneszánsznak vagyunk tanúi. Semmi sincs távolabb az igazságtól. Tanúi inkább egy bálvány jellegű istenfogalomhoz való visszafejlődésnek vagyunk (még ha vannak is kivételek), és annak, hogy az istenszeretet átalakul egy elidegenedett személyiségszerkezetnek megfelelő kapcsolattá. A bálvány jellegű istenfogalomhoz való visszafejlődést könnyű megérteni. Az emberek szoronganak, nincsenek elveik, nincs hitük, csak egy célt látnak maguk előtt, hogy menni kell előre, így aztán továbbra is gyerekek maradnak, és reménykednek, hogy majd jön apa vagy anya és segít nekik, amikor segítségre lesz szükségük.

Való igaz, az átlagember a vallásos kultúrákban is, amilyen a középkori, úgy nézett Istenre, mint gyámolító apára vagy anyára. De ugyanakkor komolyan is vette Istent, amennyiben az volt élete legmagasabb célja, hogy Isten rendelései szerint éljen, hogy minden tevékenységét alárendelje az „üdvözülés” mindenek fölött való érdekének. Ma efféle erőfeszítéssel nem találkozunk. A mindennapi élet élesen elválik a vallásos értékektől. Az anyagi jólét megszerzésének és a személyiségpiacon való érvényesülésnek van szentelve.

Evilági erőfeszítéseink alapelve a közöny és az önzés (az utóbbira gyakran ragasztják az „individualizmus” vagy az „egyéni kezdeményezés” címkéjét). Az igazi vallásos kultúrák embere a nyolcéves gyerekhez hasonlítható, akinek szüksége van az apja segítségére, de már kezdi alkalmazni a maga életében az apai elveket és tanításokat. A mai ember inkább olyan, mint a hároméves gyerek, aki sír az apja után, ha szüksége van rá, egyébként pedig remekül elvan a játékaival.

Ebben a tekintetben, vagyis hogy gyermeteg módon alárendeljük magunkat egy antropomorf istenképnek anélkül, hogy életünket az isteni elvek szerint átalakítanánk, közelebb vagyunk egy primitív bálványimádó törzshöz, mint a középkor vallásos kultúrájához. Más tekintetben vallási helyzetünk új és csak a jelenkori kapitalista társadalmakra jellemző jegyeket mutat… A modern ember átalakult árucikké; életerejét úgy éli át, mint befektetést, amellyel a legnagyobb profitra kell szert tenni, amelyet pozíciója és a személyiségpiac helyzete lehetővé tesz.

Elidegenedett önmagától, embertársaitól és a természettől. Fő célja, hogy haszonnal cserélje el szakértelmét, tudását és önmagát, „személyiségkészletét” másokkal, akik ugyanúgy a becsületes és hasznot hajtó csereüzletre törekszenek. Az életnek csak egy a célja: előbbre jutni, egy az elve: a tisztességes csereüzlet, és egy az öröme: a fogyasztás…

A szeretet tevékenység; ha szeretek, az aktív érdeklődés állandó állapotában vagyok a szeretett személy iránt, de nemcsak őiránta. Mert képtelen leszek cselekvően viszonyulni a szeretett személyhez, ha lusta vagyok, ha nem vagyok az állandó tudatosság, éberség, aktivitás állapotában. A tétlenségre csak egy helyzet való: az alvás, az ébrenlét állapotában nincs helye a lustaságnak. Manapság egy csomó emberrel az a paradox helyzet, hogy félig alszanak, amikor ébren vannak, és félig ébren vannak, amikor alusznak vagy aludni akarnak. Az ember csak teljes ébrenlét esetén nem unatkozik és nem unalmas – és valóban: nem unatkozni és nem untatni: egyik fő feltétele annak, hogy szeressünk.

Aktívnak lenni gondolatban és érzésben, szemmel és füllel, a nap minden szakában, elkerülni a belső lustaság minden formáját, legyen az akár passzivitás, a gyűjtögetés, az egyszerű időpocsékolás: ez nélkülözhetetlen feltétel, ha a szeretet művészetét akarjuk gyakorolni. Önáltatás azt hinni, hogy az ember ketté tudja osztani az életét oly módon, hogy termékeny a szeretet terén és az összes többi téren terméketlen…

Nincs „munkamegosztás” a nekünk magunknak és az idegeneknek szóló szeretet között. Ellenkezőleg, az utóbbinak a léte feltétele az előbbi meglétének. Komolyan venni ezt a felismerést, bizony meglehetősen drasztikus változást jelent az ember társadalmi kapcsolataiban a megszokotthoz képest. Miközben nagy adag képmutatással adózunk a „szeresd felebarátodat” vallásos eszményének, tényleges kapcsolatainkat, legjobb esetben, a korrektség elve határozza meg. A korrektség azt jelenti, hogy nem csalunk az áruk és szolgáltatások, valamint az érzelmek csereüzletében. „Annyit adok neked, amennyit te adsz nekem”, anyagi javakban éppúgy, mint szeretetben: ez az uralkodó erkölcsi irányelv a kapitalista társadalomban. Azt is mondhatnánk, hogy a korrektség-etika kifejlődése a kapitalista társadalom sajátos etikai hozadéka.

Ennek a ténynek az okai magában a kapitalista társadalom természetében rejlenek. A kapitalizmus előtti társadalmakban a javak cseréjét vagy a közvetlen erőszak, a hagyomány, vagy a szeretet és barátság személyes kötelékei határozták meg. A kapitalizmusban a piaci árucsere határoz meg mindent. Akár az árupiacot vagy a munkaerőpiacot, akár a szolgáltatások piacát nézzük, mindenki a piac feltételei szerint ad-vesz, és nem folyamodik erőszakhoz vagy csaláshoz.

A korrektség-etika hajlamos összekeveredni az Aranyszabály etikájával. A maximát, hogy „ne tedd azt másokkal, amit magadnak nem kívánsz”, lehet úgy értelmezni, hogy azt jelenti: „Légy korrekt, ha másokkal üzletet kötsz.” Csakhogy ez eredeti megfogalmazásában a bibliai „szeresd felebarátodat, mint önmagadat” népszerűbb változata. A felebaráti szeretet zsidó-keresztény normája bizony jócskán különbözik a korrektség-etikától. Azt jelenti, hogy szeresd felebarátodat, azaz érezd magad felelősnek érte és egynek vele, a korrektség-etika pedig azt jelenti, hogy ne felelősnek és egynek érezd magad, hanem távolinak és különállónak; azt jelenti, hogy tartsd tiszteletben felebarátod jogait, és nem azt, hogy szeresd őt. Nem véletlen, hogy az Aranyszabály manapság a legnépszerűbb vallásos maxima; mivel értelmezhető a korrektség-etika jegyében, ez az egyetlen vallásos maxima, amelyet mindenki megért és hajlandó átültetni a gyakorlatba. A szeretet gyakorlatát viszont azzal kell kezdeni, hogy felismerjük a különbséget korrektség és szeretet közt.

Itt azonban egy fontos kérdésbe ütközünk. Ha egész társadalmi és gazdasági berendezkedésünk azon alapul, hogy mindenki a saját hasznát keresi, ha az önzés elve kormányozza, amit csak a korrektség etikai elve mérsékel, hogyan kössön üzletet az ember, hogyan tevékenykedjen a létező társadalom keretei közt, úgy hogy egyszersmind a szeretetet is gyakorolja? Az utóbbiból nem az következik, hogy hátat kell fordítani minden világi érdeknek, és osztozni kell a legszegényebbek életében? Ezt a kérdést radikális módon tették fel és válaszolták meg a keresztény szerzetesek és olyan emberek, mint Tolsztoj, Albert Schweitzer és Simone Veil. Mások is osztják azt a nézetet, hogy a szeretet alapvetően összeférhetetlen a normális világi élettel a mi társadalmunkban. Ők arra az eredményre jutnak, hogy szeretetről beszélni manapság nem jelent mást, mint részt venni az általános csalásban; azt hangoztatják, hogy csak mártír vagy őrült tud szeretni a mai világban, ezért a szeretet minden taglalása csak üres prédikáció. Ez a nagyon tiszteletreméltó nézet fölöttébb alkalmas rá, hogy racionális érveket szolgáltasson a cinizmushoz. Voltaképpen közvetve az átlagember is ezen a nézeten van, amikor úgy érzi, hogy „lennék én jó keresztény – de hát éhen vesznék, ha komolyan gondolnám”. Ez a „radikalizmus” erkölcsi nihilizmusra vezet. A „radikális gondolkodók” és az átlagemberek egyaránt szeretet nélküli automaták, és csak annyi a különbség köztük, hogy az utóbbiak nem tudnak róla, az előbbiek viszont igen, és felfedezik ennek a ténynek a „történelmi szükségszerűségét”.

Meggyőződésem, hogy a szeretet és a „normális” élet abszolút összeférhetetlenségének válasza csak absztrakt értelemben helytálló. A kapitalista társadalom alapjául szolgáló elv és a szeretet elve összeférhetetlen. De a modern társadalom, ha konkrétan nézzük, összetett jelenség. Egy értéktelen áruval házaló ügynök például nem él meg hazugság nélkül; egy szakmunkás, egy kémikus vagy egy orvos igen. Hasonlóképpen egy farmer, egy munkás, egy tanító és jó néhány fajta üzletember megpróbálkozhat a szeretet gyakorlásával anélkül, hogy a megélhetése veszélybe kerülne. Ha felismeri is valaki, hogy a kapitalizmus elve összeegyeztethetetlen a szeretet elvével, be kell látnia, hogy a „kapitalizmus” önmagában összetett és állandó változó struktúra, amely még jó adag nonkonformizmust és személyes mozgásteret tesz lehetővé.

Ezzel azonban nem azt akarom mondani, hogy lehet abban bízni, hogy a jelenlegi társadalmi rendszer örökké tart és egyúttal reménykedni a felebaráti szeretet eszményének megvalósulásában. A szeretni képes emberek a jelenlegi rendszerben szükségképpen kivételek; a szeretet óhatatlanul marginális jelenség napjaink nyugati társadalmában. Nem annyira azért, mert a sok elfoglaltság nem teszi lehetővé a szerető magatartást, hanem inkább azért, mert a teljesítményközpontú, áruhabzsoló társadalom szelleme olyan, hogy csak a nonkonformista tud ellene sikerrel védekezni. Azoknak, akik komolyan veszik a szeretetet, mint az egyetlen racionális választ az emberi lét kérdésére, arra a következtetésre kell tehát jutniuk, hogy társadalmi struktúránkban fontos és radikális változásokra van szükség ahhoz, hogy a szeretet merőben individualisztikus, marginális jelenségből társadalmi jelenséggé váljon…

Társadalmunkat igazgatási bürokrácia és hivatásos politikusok irányítják; az embereket tömegszuggesztió mozgatja, szándékuk az öncélú több termelés és több fogyasztás. Minden tevékenység a gazdaságnak van alárendelve, az eszközök céllá lettek; az ember automata – jól táplált, jól öltözött, de egy csöppet sem érdekli, hogy mi is az ő sajátosan emberi minősége és hivatása. Ha az ember azért van, hogy szeretni tudjon, akkor az őt megillető helyre kell kerülnie. A gazdasági gépezetnek kell szolgálnia őt, és nem neki azt. Módot kell neki adni, hogy inkább a megismerésben és a munkában legyen része, mintsem hogy legfeljebb a profitból részesedjen. A társadalmat úgy kell megszervezni, hogy az ember szociális, szerető természete ne legyen különválasztva társadalmi lététől, hanem egy legyen vele. Ha igaz az, amit igyekeztem megmutatni, hogy a szeretet az egyetlen ésszerű és kielégítő válasz az emberi lét kérdésére, akkor minden olyan társadalomnak, amelyik – viszonylagosan akadályozza a szeretet kifejlődését, hosszú távon bele kell pusztulnia abba, hogy ellentmondásban van az emberi természet alapvető szükségleteivel. Igen, a szeretetről beszélni azon egyszerű oknál fogva nem „prédikálás”, mert azt jelenti, hogy minden emberi lény végső és valódi szükségletéről beszélünk. Ha ez a szükséglet elhomályosult, az nem jelenti azt, hogy nem létezik.”

 

Erich Fromm (A szeretet művészete)

 

 

 

network.hu

Címkék: erich fromm lét művészet szeretet társadalom vallás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

P. K. Frederic üzente 13 éve

Ezzel senkit sem szeretnék megbántani, mindössze a problémák valódi okára szeretnék rámutatni... Ahány bibliafordítás, annyi magyarázat született, márpedig az gondolom mindenki számára világos, hogy a fordítás mindig magában rejti a ferdítés lehetőségét.

Válasz

P. K. Frederic üzente 13 éve

A "bajok" azért vannak, hogy figyelmeztessenek: eltévesztettük az irányt. Az egyetlen helyes irány pedig az, amely a szeretet és az élet, vagyis Isten felé vezet. Jézus nagyon helyesen mutatta ezt az utat, csak mi vagyunk hajlamosak félreérteni, kiforgatni az Ő szavait... A szeretet azért hűl ki, mert nem valódi, nem igazi, márpedig nem is lehet valódi az olyan szeretet, amely feltételhez kötött...

Válasz

bitai eniko üzente 13 éve

-a bajok vannak akar tudomast veszunk roluk akar jatszhatjuk a,,strucc politikat"
-A megoldas csakis a SZERETET
Tolunk fugg milyen emberek akarunk lenni

Jezus amikor a foldon volt ket parancsot adott az Isten es felebarat szeretete (mark 12;30,31)Ezt nem nehez betartani.Ha Istent szeretjuk akkor nem teszunk olyat a felebaratunkkal sem amivel megbantanank Ot
De a bajok ott kezdodnek,hogy nagyon keves ember van aki Isten iranti odaadassal kivan elni emiatt van kihulve a szeretet (mate 24;12)(1timoteus 3;1-5)

Válasz

P. K. Frederic üzente 13 éve

Egymás, vagy épp "az emberek" hibáztatása sehová sem vezet, a cél a tudatosítás, nem az ellentétek, a negatív dolgok erősítése, hanem azok ítélkezés nélküli tudomásul vétele. Amire figyelmünket irányítjuk, annak energiát adunk, miért erősítenénk azt, amit nem szeretnénk megtapasztalni? Igazából ennek egyetlen oka van: az, hogy továbbra is fenntartsuk a félelem alapú valóságot... mert csak így lehet ellenőrzés alatt tartani minket, az embereket. A szeretet alapú valóságban élő emberek szabadok, ellenőrizhetetlenek, és ezt az "anarchiát" semmilyen hatalom nem engedheti meg magának. Ahogy Jimi Hendrix mondta: "Amikor a szeretet hatalma legyőzi a hatalom szeretetét, a világ meg fogja ismerni a békét." De ez nem egy kifele, a hatalom ellen irányuló harc, ez a saját lelkünkben zajlik! Ezt kell tudatosítanunk, megértenünk és megélnünk. Egyetlen jó válasz van minden kérdésre: a Szeretet. A szemet szemért törvénye már nagyon idejétmúlt, mégis sokan élnek még mindig ennek a szellemében...

Válasz

cometstar . üzente 13 éve

Igen...csak szerintem nem kellene ennyit a bajokról beszélni, hanem inkább a megoldásról, csak a megoldásról és akkor nem erősítenénk a negatívat és nem lenne ideje a bajos dolgoknak megtörténnie.

Válasz

bitai eniko üzente 13 éve

Igen az embernek alapveto szukseglete a szeretet erre Pal apostol is ra mutatott.Az 1Korintusz 12;31-ben ezt irta;,,meg mutatok nektek egy kimagaslo utat."Az ezt koveto versek ravilagitanak,hogy a szeretet kimagaslo utjarol van szo.Milyen ertelemben kimagaslo ez az ut?Pal szemleltette,hogy mire gondolt (1 korintusz 13;1-3) Barmilyen rendkivuli kepessege lett volna is,es barmilyen nagy tetteket vitt volna is veghez, mennyit ert volna Pal ,ha nincs benne szeretet? Semmit! Isten szellemenek az ihletese alatt az apostol vilagossa tette ezt a fontos igazsagot.
-Sajnos manapsag az emberek ezt figyelmen kivul hadjak eppugy mint az aranyszabalyt,,Mindazt tehat, amit akartok,hogy az emberek megtegyenek veletek, ti is hasonlokeppen tegyetek meg veluk......."
Ez a teny bizonyitja,hogy az utolso napokban elunk.Jezus az utolso napokrol szolo profeciajaban megjovendolte,hogy az utolso napokban az emberekbol ki fog hulni a szeretet (Mate;24;12)
-PAL apostol is megjovendolte:,,Azt pedig tudd meg,hogy az utolso napokban nehezen elviselheto valsagos idok lesznek.Mert az emberek onmagukat szeretok lesznek,penz szeretok, onteltek gogosek, karomlok, szuleik irant engedetlenek, halatlanok, illojalisak, termeszetes vonzalom nelkuliek, olyanok akik nem keszek semmilyen mgegyezesre, ragalmazok, onuralom nelkuliek, vadak ,a josagot nem szeretok, arulok kemenyfejuek, buszkesegtol felfuvalkodottak, inkabb gyonyor szeretok,semint Istent szeretok, akiknel megvan az Isten iranti odaadasnak egy kulso formaja de erjere nezve hamisnak bizonyulnak..."
-Ti feletek is ilyenek lettek az emberek?

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu