Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Égi Béke vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Égi Béke vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Égi Béke vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Égi Béke közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Égi Béke vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Az ősi időfogalom nem azt kérdezte az időtől, hogy mennyi, hanem azt, hogy milyen.
Mindennek ideje volt: a születésnek, a meghalásnak, az ültetésnek, az aratásnak, a betegségnek, a gyógyításnak, a sírásnak és a nevetésnek, a megőrzésnek és az elvesztésnek...
Ahogy kialakul lelkünkben a mindenségtől különvált egotudatunk, úgy lesz a lebegő Lét helyett szorongó életünk. Ezzel együtt nő a türelmetlenségünk is... Akiben az ego átveszi a hatalmat, annak nincs már „ráérő ideje”. Gyorsan kell neki minden, mert félő, hogy mire beteljesedik a vágya, nem találja őt életben...
A mozdulatlan középpont elhagyásának ez a természete: biztos megfigyelted, hogy az örvény a széle felé egyre gyorsabban és szédültebben forog.
A nyugati ember manapság egy eszelős sebességgel forgó mókuskerékben él. Ő hajtja, és abban bízik, hogy előbb-utóbb majd csak a tetejére kerül.
De mindig az alját tapossa. Csak a kerék fordul a talpa alá, neki nem sikerül följutnia.
A hinduk úgy hívják ezt az önmagunkat utolérni nem tudó körforgást, hogy szamszára.
Ez az életnek, a születésnek és a halálnak a kereke. Az ősi hagyomány egyik alapfogalma.
Ha az örökkévalóságból az időbe lépsz, máris a múlandóság kerekén forogsz... Kitavaszodsz, kibomlik virágod, elhervadsz, meghalsz, magod újra csírázik, kibukkan, kitavaszodsz, virágod kibomlik, elhervadsz... satöbbi satöbbi.
Az embernél ez a folyamat lelki célokkal is telítődik: pörgetjük a kereket abban a mulatságos tévhitben, hogy fölfelé megyünk – úgy hívjuk: „fejlődés” – de csak egy helyben futunk, s körülöttünk hol kivilágosodik, hol besötétedik.
A létkerék pedig egyre gyorsabban forog.
Mostanában már olyan gyorsan hajtjuk, hogy elszédülünk tőle.
Tántorgunk, szédülünk, véres a talpunk.
Ezt nevezzük „felgyorsult élet”-nek. Abban a tévhitben tartjuk magunkat, hogy ha nagyon rohanunk, olyan eszeveszett sebességgel, hogy az arcunk eltorzul a süvítő ellenszéltől, akkor – ha nehezen is, de – végre a kerék tetejére érünk.
Valaha az évszázadokat, ma már a napokat számoljuk.
Tíz percet késtél – és milliókat buktál a tőzsdén.
„Versenyszférában” élünk, „növekedésről”, „hajtásról” beszélünk – a ráérő idő elfogyott.
Mondjuk is, hogy pörgős életet élünk, „rohanunk”, „kavarunk” – mintha sejtenénk a hindu létkerék szimbólumát.
Mókusok vagyunk.
De hogy hová futunk s miért? Erre nincs felelet.
A mai embernek nincs ideje.
Elfogyott.
A mókuslélektant feltétlenül meg kell ismerned, mivel Mókus-korban élünk, és mókusok vagyunk.
A taoista bölcsek azt mondták: a Lét titka nem a kerék tetején, hanem a mozdulatlan közepében van.
Ott lakik a Mozgató.
Vagyis lényünk közepén, szellemi valónk szívében örök béke van.
Nyugalom.
Most is.
Benned is... bennem is.
Csak nem éljük át.
Minél távolabb kerülünk tőle – vagyis lényünk magjától –, annál gyorsabban rohanunk. A kerék peremén már olyan eszeveszett a forgás, hogy szinte kirepülnek a fogaink.
Minél távolabb élsz a benned lakó Istentől, annál gyorsabban kell futni.
De ki forgatja a kereket?
Te magad.
Mert ahogy a centrumból kilépsz – máris forogsz.
Márpedig kilépsz, mert az élet szétpörgésből áll – az örvény a teremtéssel együtt született, amikor szikraként kipattantál a centrumból, s azóta forogsz a centripetális és centrifugális erők táncában.
A centrumban – léted szívében – csend van.
Időtlenség.
Oda visszatalálni csakis meditatív állapotban lehet. Nem könnyű, mert olyan, mintha egy hurrikán „szemét” keresnéd – ha rátalálsz, megéled, hogy az örvény közepén teljes nyugalom van.
De ahogy távolodsz tőle, egyre zaklatottabb, hajszoltabb leszel, és fogy az időd.
Mi készteti bennem a mókust rohanásra?
Ráadásul egyre űzöttebb rohanásra?
Egyetlen mondattal lehet rá válaszolni.
Mert elvesztettem az aranykori boldogságomat.
És keresem.
Elkezdek futni, mert sehol sem jó, és azt hiszem, hogy a jövőben majd jó lesz. Ha üldözöm, előbb-utóbb elkapom valahol a Célt, s akkor megnyugszom s boldog leszek. De ez sohasem történik meg. Elérem, amit akarok – s rájövök, hogy „nem az”. Sorozatos csalódások érnek, s mivel a jelenemmel mindig elégedetlen vagyok – rohanok a jövőbe.
Majd ott!
Az irodalom ezt a jelenséget a fausti ember tragédiájának nevezi.
Madách is annak nevezi, az ember tragédiájának, hiszen mi másról szól ez a nagy mű, mint hogy Ádám és Éva kiestek a paradicsomi „középpont” időtlen nyugalmából, ahol „Óh, élni, élni mily édes, mily szép!” Belezuhantak a földi lét keserves múlandóságába. Ádám új és új történelmi eszméket álmodik. Egyik nagyobb kudarc, mint a másik, s ő „megtört szívvel” a jövőbe menekül, míg végül arra kéri szellemi vezetőjét, Lucifert:
Vezess jövőmből a jelenbe vissza, Ne lássam többé ádáz sorsomat: A hasztalan harcot.
És fölébred. De ez sem segít, és Istennel dacolva eljut a szakadékhoz; öngyilkos akar lenni.
Ez valóban tragikus.
Akarsz komédiát látni benne?
Nézd így:
Valaki kívül keresi azt, ami benne van (mint egy szórakozott nagyapa, aki a szemüvegét keresi, ami az orrán van), s mivel nem találja, egyre vadabbul rohan s mindent föl túr. Minden tippje rossz. S eszébe sem jut, pedig számtalanszor megmondták neki, hogy amit keres, az nem előtte van – hanem a saját szívében.
A saját túlhajszolt, lázadó szívében.
Ott roppant össze valaha az édeni lét boldogsága, de oda visszatalálni nem lehet, mert az „Úr kerubokkal őrizteti”.
A lét nagy misztériuma ez. Az is, hogy minél távolabb a középpont – annál eszelősebb a pörgés.
Ezen nevetni is lehetne, ha nem élném s érezném, hogy gyakran sorspánikba kerülök – mert egy olyan világ gyermeke vagyok, mely minden értelmét elvesztve rohan.
A pánik az önelvesztéstől való rettegés.
Ahhoz súlyos baj kell, rendszerint kéz- és lábtörés, vagy más komoly sorscsapás, betegség vagy baleset, hogy leálljak végre, és normális emberritmusra éljem az életemet. A nagyon fontos dolgokat rendszerint a kórházban beszéljük meg, a traumatológián, mert ott végre van figyelmünk egymásra: nem rohanunk…
A mókus sohasem lehet boldog. Nem tud megérkezni, mert ha megérkezik valahová, nem találja ott, amit igazán várt, és máris rohan tovább.
Boldogság, harmónia, békesség, szeretet, elégedettség – ezek csak szép szavak, melyek a mókus lelki szemei előtt lebegnek, valójában, amit keres, az Önmaga.
Oda azonban – maga felé – nem lát.
Mert az belül és középen van.
Szemét fölfelé fordítja: majd ott! Majd a kerék tetején, a csúcson mindent elér és boldog lesz végre, de mivel mindig odalent tapos, és ha csak egy kicsit följebb tipor, máris visszabillen alulra, azt hiszi, a kudarc attól van, hogy nem Jut elég gyorsan.
Ez a komédia poénja.
Minél céltalanabb az élete valakinek, annál inkább „hajt”.
Ez a Mókus-szótár főszava.
„Hajtunk.”
„Pörgünk.”
„Növekszünk.”
„Versenyszférában élünk.”
A Mókus nem ér rá élni.
Meghal – és nem veszi észre!
Ez nem tréfa. Szellemi látók mondják, hogy aki ilyen eszelős hajszából zuhan át a „másvilágra”, rendszerint hirtelen halállal, az odaát még rohan tovább, még hajtja a tempó, a ritmus. Az űzött lélek átviszi magával az űzöttségét, mert ez a megkergült állapot a lelkében is csillapíthatatlan rezgéssé vált, s csak nagyon nehezen lehet megnyugtatni: „Most már lazíts, pajtás, ereszd el magad – meghaltál, és itt már nincs idő.”
A versenyfutók se tudnak leállni a célban – futnak még tovább. Nemcsak a lábuk rohan, nemcsak a felspannolt idegzetük, de a lelkük is fut még, belül. Vagyis nemcsak a fizikumnak – a lábnak, az inaknak, az ereknek, a szívnek és az idegeknek –, de a léleknek is kényszere még ez a tovább futás.
A hitet, a fanatikuson vicsorgó akaratot is le kell állítani, mert az a lélekből eredt.
Nehéz megállni egy olyan embernek, aki ha meghal is, rohan tovább.
Életében egyszer, kétszer, kifulladva, sőt kidögölve belehull a mókus a kerék középpontjába.
És váratlanul megéli a boldogságát. „Jé, itt béke van!”... De maradni nem tud, mert ott nem történik semmi. Egy mókus a békében nyugtalan lesz. Lába még álmában is rángatózik, azt álmodja, hogy most is rohan.
Futás közben elfelejti félelmét.
Ilyenkor ugyanis nem ér rá félni, nem ér rá depressziósnak lenni; mint aki, „be van lőve” fut tovább; egyik ügyből a másikba menekül, azzal áltatva magát, ha egyszer eléri végre a célját, megáll, és visszamenőleg elkezd majd élni.
Csakhogy ilyen „beérkezés” nem létezik, mert a Mókus célja maga a rohanás.
A nyugdíj a mókus tragédiája, mert önmagát csakis loholás közben tudja megélni.
Mahatma Gandhi aki sokat élt Nyugaton, azt mondja, a legdöbbenetesebb élménye az volt, hogy a nyugati ember a magányosságot – ami a keletiek kedvenc időtöltése – egyszerűen nem bírja elviselni.”
Müller Péter (Gondviselés)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Élet és halál
Sorsunk: a kereszt
A vigasztalásról
Isten Igazsága